woensdag 7 maart 2012

Interview met Jessica Mendels en Sander Janson, presentatoren van Campinglife


Interview met Jessica Mendels en Sander Janson, presentatoren van Campinglife

Kamperen saai? Niet volgens Sander Janson en Jessica Mendels. Voor ‘Campinglife’ reizen ze campings in Europa af en zien zo dat kamperen steeds luxueuzer en leuker wordt. ‘In menig hotelbed slapen we slechter’.

Wat was jullie allereerste eigen campingervaring?
Sander „Ik weet nog goed dat ik op mijn negentiende naar Avignon ging. Met mijn ouders had ik al vele malen gekampeerd. Een appartement huren was iets te duur voor me, dus trok ik eropuit met mijn rugzak en m’n tent. Het was een te gekke ervaring.”

Jessica Mendels „Ik was een jaar of drie. Wat ik me nog levendig kan herinneren, is de grote oranje bungalowtent die wij hadden. De tent had twee cabines, waarin aan de ene kant mijn ouders sliepen en aan de andere kant mijn zus en ik. Kamperen was niet altijd vaste prik, wel een terugkerend aspect binnen ons gezin.”

Veel mensen associëren kamperen nog altijd met ‘ongemakkelijk’. Moet dat beeld worden rechtgezet of is deze veronderstelling terecht?
Sander „Kamperen kun je op ongelooflijk veel manieren doen. Van primitief met een campinggasstelletje voor je tent, tot een volledig ingerichte stacaravan of camper. Mensen houden in mijn ogen nog te vaak vast aan het imago van twintig jaar geleden. Ze denken dat het vooral behelpen is, maar ik zou adviseren om het gewoon eens een keer te doen. En als je hoge eisen hebt, moet je vooral voor luxe gaan.”

Jessica Mendels „Veel mensen denken inderdaad nog steeds dat kamperen inhoudt dat je in een klein tentje op een luchtbed slaapt. Ook romantisch, maar dat beeld is echt verouderd. De bedden en zelfs de zithoek in onze eigen caravan liggen bijvoorbeeld heerlijk. In menig hotel hebben we slechter geslapen.”

Het programma Campinglife bestaat al 11 jaar. Hoe luxe is dat in het huidige televisielandschap?
Sander „Ik ben er al vanaf het begin bij. Toen we ermee begonnen, leek het me ‘wel een leuk idee’. Gaandeweg kwam ik erachter hoe veel mensen er eigenlijk van kamperen houden. Campinglife wordt in de winter uitgezonden, omdat dan de reisgidsen uitkomen. Er is dan geen mooier compliment om te horen dat veel families door ons programma zijn gaan kamperen.”

Jessica Mendels „Campinglife staat dicht bij de gemiddelde Nederlander. Iedereen vindt er wel iets in. Kinderen vinden Sander vaak grappig en de ouders kijken er weer om andere redenen naar. Of je nou een kampeerder bent of niet: iedereen wordt vrolijk van vakantie vieren. En wat is er nou lekkerder dan even een half uurtje naar vakantiepret te kijken?”

Wat is voor jullie een hoogtepunt in het komende seizoen van Campinglife? Sander „We zijn in Oostenrijk geweest (dit is over twee weken te zien). Dan denkt men in eerste instantie vaak aan ‘koud’ en ‘skiën’, maar wij bivakkeerden in deze serie op een mooie camping aan de Ossiacher See, waar je je caravan uitloopt en in een prachtige omgeving terechtkomt.”

Jessica Mendels „In de aflevering van deze week ontmoet ik in het Belgische Houthalen-Helchteren een jongen met het down syndroom. Hij liet duidelijk merken dat hij verliefd op me was. Aanvankelijk wilde hij met zangeres Shakira trouwen, maar uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat hij mij leuker vond. Dat leverde echt prachtige televisie op.”

Er is onderzocht dat kamperen een oppepper kan zijn voor je relatie. Geloven jullie dat?
Sander „Ik heb weleens met een dame in een heel klein tentje gezeten, en ik kan je vertellen dat bovenstaande stelling inderdaad klopt! Maar met name voor ouders met jonge kinderen kan een kampeervakantie een oppepper zijn. Veel campings hebben een gevarieerd aanbod voor de kinderen, zodat papa en mama weer even samen kunnen zijn.”

Jessica Mendels „Ik denk dat een vakantie sowieso een goede test is voor je relatie. We hebben in Campinglife ook weleens twee mensen ontmoet die na hun vakantie hun relatie verbraken. Het kan dus twee kanten op gaan: óf het gaat helemaal mis, óf je kunt elkaar weer vinden.”

Naast hagelslag en pindakaas wordt de laptop, spelcomputer en draagbare dvd-speler het meest meegenomen op kampeervakanties. Waar kunnen jullie niet buiten?
Sander „Ik neem mijn iPad altijd mee om te kunnen mailen en om via Twitter (@sanderjanson) te laten zien waar ik ben.”

Jessica Mendels „Ik ben heel blij met mijn smartphone, waarop ik kan mailen, skypen, sms’en en twitteren (@jessicamendels). Op de meeste campings is nu Wi-Fi. Daar ben ik heel blij mee.”

Wat zijn jullie eigen vakantieplannen?
Sander „Ik ben net op surfvakantie in Brazilië geweest en ga binnenkort voor Snowmagazine op pad door de Alpenlanden. In juni staan er alweer nieuwe opnamen gepland voor Campinglife. Voorlopig ben ik dus heel veel in het buitenland.”

Jessica Mendels „Ik ga volgende maand naar Amerika met m’n vader, mijn man en mijn zus en haar gezin. We hebben familie in Las Vegas wonen, dus we gaan daar via Los Angeles naartoe.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten